fredag 6 juli 2012

Alla dessa val

Valet av skala var inte så svårt då utrymmet är väldigt begränsat. Att komma fram till vilken tidsepok och vilken del av världen som man skulle börja bygga visade sig vara betydligt svårare. Svenskt 70 - tal? Tyskt 80 - tal? Engelskt eller kanske Amerikanskt? Efter allt för mycket velande, fåtöljrallande och bläddrande i diverse hobby och tåg tidskrifter föll valet på Amerikanskt. Först var tanken att det skulle bli Pennsylvania RR precis i skarven mellan ånglok och disel, jag hade redan ett par H0 modeller liggandes från ett tidigare försök att komma igång. Det stora problemet var utrymmet för H0 och att det tog för mycket plats för att passa mig. Efter ytterligare en tid av fåtöljrallande blev det tillslut nutid BNSF i skala n. Mycket tack vare att BNSF har så stor variation både i sin trafik men även för att det  rent geografiskt öppnar upp för stora variationer. Allt från ökenlandskap till berg och skogar då deras linjer finns över nästan hela USA.

En Coca Cola kork framför ett lok i n - skala

N - skalan bjuder in till att skapa större tågset även om utrymmet är litet och genom den motsägelsen  snubbla jag in på modulkörning. En för mig ny företeelse med tågentusiaster som man kan hitta på internet. Två av dessa modulgrupper var extra intressanta för min del, ModulSyd och skånskaN. Främst för att; Jag bor i Sydsverige, har trångt om utrymme och kör N - skala, båda ModulSyd och skånskaN är med andra ord perfekta för mig. Än så länge har jag inte varit på någon kör eller byggträff utan bara låtit mig inspireras samt fått tipps och goda råd från medlemmarna på deras forum. Allt blir både skojigare och så mycket enklare med all den kunskap som förmedlas genom dessa två sidorna på nätet.


- Mikael

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar